Nuffnang Ads

Thursday, May 28, 2009

:) KAWAN DUNIA AKHIRAT (:

DATE :28.5.2009
TIME : 0238p.m
VENUE : MY TIDY ROOM(DA SIAP KEMAS..HEHE)



balik dr makan ngan cuz2..aku ngan lil sis g bandar k.b jap..g mydin..g kedai mamak tuh mau beli toner tawas yg kakak aku pesan(bapak susahnya mau jumpa natang neh..haha)..
g k.b agak awal..dalam kul 9lbh..sah2 lah kedai bolum bukak beb..kedai tuh bukak dalam 10lbh..mencicitla aku ngan adik aku kat sana.masuk kedai tu,belek2(xbeli pon).keluar..sampailah kedai mamak tuh bukak..ralit owh..sampai blackie kena saman sebab parking da abes time..huaaa

balik dalam 11lbh..baring2 jap,xsedor aku ngan adik aku tertdo..terbangun pon sebab ade coll kat tepon umah..from wan dilla(10x 4 d called)..kami cakap agak lama..saje..tanya khabar..sebab skang aku xbukak maxis dan langsung xtopup..hehe..xbukak tuh sebab hp aku langsung xleh on and kena kacau!(xkan nak tka lagi!no tuh baru je aku beli lepas konvo tahun lepas..lantakla..mayb pasneh da reda,aku bukak balik)..hehe..celcom pon aku da xtopup..satu masalah sebab aku xcukup pitih mau beli..satu agi,mmg aku xde masa langsung nak msg2..(cewah)..xle jadi..aku kena topup gak..ramai da msg2 aku..julaila,wan dilla,yein,neni,subella pon aku xbalas2 agi..adoi..tunggu yek..nanti saya bals msg..tunggu..


ngarut da tuh..
aku pilih tajuk tuh sebab cam aku mau bercerita tentang kawan..
mungkin dengan pengalaman aku..
pengalaman cuz2..kawan2 aku sendiri..
time share2 cite..bagi aku..time kawan2,cuz2 share cite tuh,xkira la cite pasal masalah ke,cite sownok2 ke,bagi aku itu just cite kat situ je..
lepas cite,aku akan anggap cite2 tu hanya angin yg lalu,xpon berenti takat tu je..
kekadang ade jugak kan cite2 tu yg agak `kerahsiaan`..so, aku padai2la pk sendiri kan..:)


semalam..sebelum g makan kat kopitiam,lepak kat umah che la..
sambil tunggu ayah aku datang balik sebab ayah balik kejap ke rumah angkat kain..kebetulan ari nak uhjan..
so,mak2 bercerita tentang `persahabatan`..betapa pentingnya persahabatan..bagi aku,
mmg persahabatan itu amat penting..mereka aku chenta selepas keluarga aku!siyes..
bole terkeluar cite2 ttg persahabatan ni,sebab mama aku cite,aunty sah mau sponsore baju kami 4 beranak time kakak aku sanding..
makcik aku cakap,aunty sah da anggap mama aku lebih penting dr adik beradik sendiri..
KAGUM..
serius..aku terlalu KAGUM dgn persahabatan mama aku ngan aunty sah..
mereka kenal sebelum mama kawen..
so, mungkin umur persahabatan tu lebih kurang 30 tahun lbh..
macamana bole bertahan sampai tahap tu?
RAHSIANYA?
aku tanya mama..
mama jawab :
" RAHSIANYA, JUJUR+IKHLAS+SHARE IS CARING+JANGAN MENGUNGKIT+JANGAN PERASAN AWAK TU TOLONG ORANG BANYAK..TU BOLE MENJURUS KE RIAK
DAN UNGKIT JUGAK..

terkedu aku..
aku tanya diri aku..
takat mana aku ngan kawan2 aku..
besar mana pengorbanan aku..
adakah aku akan bersama2 mereka apabila susah?
bila senang?
boleh ke aku buat macam mama buat untuk aunty sah,aunty sah ke mama..
aku ingat lagi..
time mama masuk ward,
aunty sah yang jaga lil sis aku..
amek dr sekolah,bawak balik ke rumah..masak..anta tution..
sebab time tu aku hanya berumur 13 tahun..xreti lagi bawak keta..nak jaga lil sis..
masak untuk aku ngan kembar jugak..
ayah aku..
banyak lagi sebenarnya..
terlalu banyak...
xpernah dia merungut..
xpernah pun dia mengungkit..
xpernahpun bermasam muka sama mama aku..
anak2 dia da macam anak2 mama aku..
aku,kembar ngan lil sis pon da macam anak2 dia..
aku membesar+belajar+bergado ngan anak2 aunty sah..kami membesar bersama2..
sampai satu tahap kami suda macam sepupu..
BOLEH KE AKU LAKUKAN INI BERSAMA2 KAWAN2 AKU?


imbau kembali perdebatan atara cuz2 aku tentang tajuk neh..
masing2 punya pandangan masing2..
masing2 punya pengalaman masing2..
masing2 ade perasaan bengang masing2..
tapi satu sahaja persamaan kami..
kami suda sedaya upaya untuk memuaskan hati pelbagai pihak..
dan kami yakin, pihak lain pun wat sama macam kami..
cuma, salah sowg cuz aku agak terkilan sebenarnya kalo sentuh bab2 persahabatan..
sekarang amat susah nak jumpa kawan yg sebetul2nya kawan..
dia da penah terkena kawan tikam belakang
(saya da lama kena sis..sabar je tangkal kekuatan saya)..
sebab dia langsung xsangka..kawan baik yg amat2 dia percaya sanggup jaja cite dia..
walaupun cite itu langsung xbetul..

sebenarnya,dalam zaman sekarang,kejadian macam tuh dianggap sebagai TERLALU BIASA..
xde yang peliknya..
saya kenal apa itu KAWAN DUNIA AKHIRAT time aku berada jauh dari keluarga..
time sekolah2..ade je kawan..
tapi,aku agak berterus terang..antara form 1 -5, aku mmg langsung xde kawan yg bole dianggap kawan rapat..takat kawan sekelas..tapi dowg semua cool..
sebab aku punya sahabat yg mmg paling aku percaya, iaitu kembarku..
naik form 6, pon aku ade kawan2 yg agak rapat compare ngan tahun sebelumnya..


KUANTAN..
terlalu banyak peristiwa yg terjadi...
disini aku belajar macamana nak berdikari..
macamana nak handle masalah sendiri..
sebab dulu,asal ade masalah,kembar aku tolong..
kat sini,aku sowang2!
banyak..terlalu banyak pengalaman yang aku kutip..belajar..
manis+pahit+tawar+manis+payau+cukup rasa..
semua ade..
ingat dia kawan rapat kite,rpa2nya mengata dibelakang..
gadoh...fitnah+reka cite+hasut menghasut..sume tuh aku da rasa..kekadang jemu!
tapi..
dalam kelompok org berhati busuk..ade jugak yg berhati ikhlas..baik..jujur..
xsemua manusia neh sama..walaupun rambut sama..hati lain2..
point mama jugak yg aku amek :APA YG BERLAKU SEMUANYA ADE HIKMAH..MANUSIA YG DIUJI OLEH ALLAH S.W.T ADALAH MANUSIA YANG DIPILIHNYA UNTUK DIUJI..DIUJI MAKNANYA DISAYANGI..betul kan?

pasal kawan tikam belakang ke..mengata belakang ke..apa ke..yang buruk2 tu..kesimpulan semua ni aku da nampak,lalui..free2 je pengalaman...
aku agak meluat jugak ngan org2 yang pandai bermuka2 neh..
sepanjang dok kat kolej tuh..kat hostel,mmg aku boleh nampak drama dunia..
xyah tgk dalam tv..mmg terror berlakon..
kalo aku Xlalui,Xalami,aku xberani nak tulis..kalo takat owg cite,aku bole dengar je..sebab manusia neh boleh je reka2,tambah cite..owg cakap penyedap cite..
peristiwa yang palin aku xdapt lupakan sepanjang dihostel tu..
aduh..aku penah anggap dia kawan baik(agak la..mmg kitowg agak rapat)..
aku bukn nak tuduh ke apa kan..
kalo kawan baik dia sendiri dia boleh mengata,menuduh..apata lagi aku yg rapat ala2 suam kuku je..
benda neh,waktu kebetulan aku ngan kawan baik dia tu balik kg..
time tu kami tau dia agak tidak berduit..kawan baik dia langsung xingat nak tinggalkan duit untuk dia neh..
aku naikbus petang..so,malam sampai kat negeri aku..sampai2 je aku terus coll sowg kawan aku..sebab xsilap aku,aku terlupa nak bawak balik asgmt group..dr kawan aku tu baru aku tau dia neh langsung xmakan dr pagi sebab dia xde duit..
terus aku coll kawan baik dia bitau benda neh..kawan baik dia neh time tuh jugak coll kawan dia mintak pinjam duit ngan kawan dia..ATAS NAMA DIA SENDIRI..untuk kawan baik dia yang bole aku pangil dia `xsedar diri`..kenapa?aku mmg amat marah sampaikan aku xtau nak cite ke x ke kawan baik dia sebab aku tanak mereka gadoh..aku tulis kat sini bukan semata2 nak apikan benda yang jadi..aku cuma nak citekan,realiti persahabatan zaman siber..mmg celaka..

bole dia g ngadu ngan kawan dia(sebenarnya kawan neh baru betul2 kawan baik..da sebab jauh kan..so,yang di samping ni la ang bayak bantu dia) yang kawan aku neh xtolong time diaxde duit..time kami makan sesama,xde sowang pon pelawa makan sesama..time outing..aku amatlah bengang sampaikan yang aku ingat,malam tuh aku hampir xbertegur sapa ngan dia..sebab aku langsung xsangka,kawan sebegitu baik neh sanggup dia fitnah macam tuh sekali..lepas tu kawan yang baik sangat neh COLL aku cite benda2 neh..sebab itu bole kantoi..heh..dunia neh kecik je..Tuhan tnjuk je kalo benda tuh xelok..

setahu aku,owg yang dia kata tu la yang selalu bagi pinjam duit..selalu tanya da makan ke belum..sanggup kongsi nasi tanpa banyak bicara..sanggup berlapar sesama..time outing xpenah pun lupakan dia yang ade kat dalam bilik..beli kfc..kalo g pasar malam,beli apa2 benda yg patut..semua neh berlaku didepan mata aku..sanggup dia wat macam tuh! itu dia sanggp wat ke owg yg begitu baik dan rapat ngan dia..aku?? wallahualam..

satu lagi peristiwa yang aku xdapat lpakan..seseorang tuduh aku rampas kawan baik dia..pastuh kawan baik dia dengar cakap aku..heh..sekor lagi..mmg wat hati aku membara..`weh..aku xkacau idop ko,asal ko kaco idop aku`..da ko tu yang macam kacang lupakan kulit..mentang2 la ko da dapat `kakak` yang boleh wat ko gelak..ko hepi..ko ceria..pastuh ko salahkan aku..ckap aku rampas kawan baik ko..ko tuduh kawan baik ko xpaham ko..rela dengar dr owang len daripada ko..aku mintak..TOLONG pk balik apa yg ko da wat kat dia..time ko blaja dlu..dia coll,ko angkat x?ko angkat bila depan aku je kan..cakap pon nak xnak je kan..cakap xde modal la.. bz la..tapi bila cakap ngan `kawan baru `ko tu,siap gelak ketawa xingat dunia ko lupa..sanggup ko wat kawan baik ko tertunggu2 bila dia datan ke bilik..semua neh pon berlaku depan mata aku..ko xtau betapa sakit hati+meluat+berbulu mata ak tengok sikap hipokrit ko..heh..
ko cakap kawan baik ko rela dengar cakap owg len..TLONGLAH!! aku ade kot disamping kawan baik ko bila dia BELA ko dr owg ngata ko..TENGKING owg tu bila owg xpaham bahasa..SUPPORT k bila ko sedih..AJAR ko supaya setaraf ngan dia..tapi ko balas ngan bitau dia rela dengar cakap owg len..TOLONGLAH! aku yakin,suatu hari nanti ko akan tau kenapa ade sesetengah kawan baik ko xdapat nak cite benda neh sebab dia NAK JAGA HATI ko!pk la sendiri..


NENI..SUBELLA..
2 insan ini banyak terlalu banyak menolong dan mengajar aku tentang erti kawan sejati..
kami bukan rapat sejak sem 1..
sem 1 - 4,aku rapat ngan sesetengah owang..
bukan aku tanak rapat ngan dak kelas..
cuma aku xnak dok sebilik dgn 1 kelas sebab aku nak avoid pegaduhan(kalo berlaku la..)
tapi alhamdulillah..kami sekelas xpenah ade perselisihan faham..sebab tuh aku memilih untuk sbilik ngan senior2 samada 1 course atau course lain..
aku rapat ngan 2 insan ini time dowg sem last(aku repeat..gegege..kantoi)..
walaupun aku repeat..dowg xpenah pon nak pinggirkan aku..
sem tuh aku amek sket subjek..mau jaga pointer..
walaupon kami dah xsekelas,kami stlil bole stadi sesama..
gelak sesama..
nangis sesama..(neni..10x sangat2 time petang tu..kite nangis sama2 sebab peristiwa yang sama..time tu baru kak am realized,bukan kak am sahaja yang punya masalah berat)..
subella..mungkin DULU kite masih xbape kenal sesama kite..mugkin ade pihak ketiga mengapi2kan sampai kite xserapat sekarang..tapi..betulla owg cakap,kalau kite nak tau kite boleh ke masuk atau kawan ngan seseorang tuh, kite perlu kenal dia luar dan dalam...sowi kalo sepanjang kak am mau kenal bell,ade jugak kak am sakitkan ati..samada xsengaja aau sengaja..xterniat atau terniat..anggap itu kelemahan kak am..
yang paling aku terharu dan aku menangis, time aku last sem di kuantan..time tu aku banyak kali demam..sebenarnya,demam tuh perkara biasa je..dr sem 1 sampai last sem, dalam 1 semester,paling kerap aku demam 6x..mmg biasa..tapi 2 insan ini sudi melawat aku n bawak air 100 plus(peberet aku) untuk redakan demam..walaupun sabtu adalah hari rehat mereka dr bekerja..10x..itulah kenangan yang paling xdapat aku lupakan..sebenarnya banyak lagi..:)..aku simpan dalam memori aku..
(sumpah..aku chentakan mereka sampai mati..insya Allah)


WANIE ZAKARIA..
aku dok sebilik wakt sem 2..
10x wanie..
dr dulu sampai skang saya xpenah xnyusahkan awak..
tapiawak sabar ngan saya..
:)
10x sesangat..
yang saya paling kesal time owg tuduh saya rampas awak dari dia..
DEMI ALLAH..xterniat dihati saya nak rampas kawan..
tapi..perkara yang telah berlaku..hanya kite sahaja yang tau..
hanya kite sahaja yang rasa..
hanya kite sahaja yang pendam..
10x..
sem 4..saya dok ngan awak..
time tuh saya mm perlukan awak disisi saya..
awk umpama jelmaan kembar saya..
banyak disamping saya sewaktu saya sedih..
awak kasi bahu untuk saya menangis..
saya ketawa..
saya marah..
saya malu..
banyak memberi saya kekuatan..
hadapi owang2 yang berhati busuk..
yang memburukkan saya..
sewaktu saat2 menghadapi dugaan dengan cinta kedua..
banyak membela saya time saya ade konflik dengan cinta kedua..
bagi amaran kepada cinta kedua jangan sakitkan saya lagi..
banyak wanie..
xterkata saya..
kite pernah gadoh sebab awak suh saya clash ngan dia..
sebab awak da xtahan tgk apa yang dia da buat ke saya..
saya faham..kite gaduh pun gaduh mulut je..bukan gaduh xbertegur kan..:)
saya tau kenapa awak marah sangat kat saya malam tuh..sebab awak syg saya..
saya ingat saat tuh..
peluk saya bila ex cinta kedua mengata dan memburukkan saya sampai saya malu..
saya syukur sgt2 sebab ade awk..bukan xnak clash..
1 benda sahaja yang saya xpenah bagitau sebab2 kenapa saya xnak clash lagi pada masa tu..
sebab saya mau pertahankan hubungan tu sampai saya da xleh bertahan da..
sebab waktu dengan cinta pertama, saya lepaskan dia tanpa bagi dia peluang baiki kesahan dia..
xpe..itu namanya pengalaman kan sayang..heee,,kalo saya xlalui benda sume neh,
saya xtau..
dia seorang yang baik sebenarnya..
cuma pada masa tu,dia tidak matang lagi untuk handle benda2 neh..
saya doakan dia berjaya dapat benda yang dia nak selama neh..
[doakan saya dapat yg terbaik tau..sayang awak:) ]

DILLA HAMID..
dia pon banyak persamaan ngan aku..
kecik pon sama..
:)
kenangan pun sama..
konflik pun sama..
sama la kite..
fungsi awk sama je ngan wanie..
saya harap awak tabah(mmg awak sentiasa tabah)


KAK EIM & ZHARIF

kak eim : saya tau..
selama neh saya banyak menyepikan diri..
saya xkan lupakan kak eim..
banyak tolong saya..
fungsi kak eim sama macam wanie..
sebab kite sebilik kan..
walaupon kite penah gado..
tapi gado tu y buat kite rapat..
sampai skang..
alhamdulillah..
owg panggil kite kembar..
arm and eim :)
sem lepas saya xsempat jumpa kak eim..
insya Allah,sem baru lan 7 neh saya akan pastikan kite jumpa jugak..
da hampir 2 tahun xjumpa kan..:)

zharif :
ko pun..
aku tau ko da banyk terasa ati ngan aku..
asal coll je aku xangkat..
asal msg je aku xbalas..
memula ko anta emel tu..
siyes aku mmg amat terasa hati..
sebab tuh aku balas balik `dendam`..haha..
xpe..
kalo aku kat tempat ko pun,
aku akan gunakan perkataan `aku rasa ko xingat siapa yg bersama ko susah senang.time ko ade masalah dulu`
sowi..bukan niat aku nak putuskan dan jauhkan diri dr ko ngan kak eim..
seperti yang aku cakap..
aku malu ngan ko ngan kak eim..
aku kan da cakap bagi aku masa untuk kembali seperti dulu..
xkan aku nak putuskan hub kite yg selama hampir 5 tahun neh,,
sebab tu aku cakap,aku hanya mampu SAYANG ko ngan persahabatn je..
sebab aku xsanggup putus sahabat..
ko paham kan..:)
jangan sedih2..apa yg ko cakap kat aku time ko coll malam tu,
aku yakin..
ko akan dapatnya..
yang penting,
S.A.B.AR :)


JULAILA :

kak am sayang sangat2 ju..
walaupun ju da jauh ngan kak am..
ju tetap ade ngan kak am bila kak am perlukan telinga untuk meluahkan..
perlukan kata2 untuk tenangkan hati..
perlukan bahu yang xnampak bila kak am mau nangis..
ju tetap dihati kak am..
sem depan,kalo kak am g kuantan,kak am roger ju..
kite ronggeng2 eh..
:)



WAN DILLA..

10x coll petang tadi..
:)
saya selalu doakan yang terbaik..
walaupun kite 1 kolej..
tapi kenal time wat praktikal sesama..
saya nak mintak maaf dari hujung rambut ke hujung kaki..
saya mmg ade wat salah ngan awak..
walaupun ade sedikit perselisihan faham..
saya harap,awak anggap itu salah satu proses untuk kite kenal antara satu sama lain..
sesi perkenalan oghe oyak.. :)
awak ajar saya macamana nak handle persekitaran..
tension..
memang awak xajar saya secara teori..
tapi praktikal..
sepanjang dok ngan awak..
saya xpernah dengar awak cite buruk2 tentang owg lain..
yang awak kata kat saya hanya
"SAYA XSE CAGHO"
saya agak malu nga awak..
sowi deh..
hehe..
saya admit kata2 awak yg awak cakap saya suka sangat amek berat gapo hak org kate..
walaupun benda tu remeh..
biasa lah...
tie tuh mana ade manusia nak dengar owg lain tegur..
time tu kan HATI PANAS..haha..
ego..
:)
da lama xmsg awak..sian jugak awak sokmo balas kat celcom saya..hehe..



ELIN & EKAL..
sumpah..hanya Tuhan saja yang dapat membalas apa yang mereka da buat untuk aku..
10x sangat2..
banyak tolong time di kuantan lagi..
tolong kak am ngan kak wan dilla time 1st sampai di k.l..
amek kak am ngan kak wan dilla..
tumpangkan dirumah 2 minggu..
panjang masa tu..
layan kerenah kami..
bantu kak am..
xdapat kak am balas walaupun dengan segunung harta..
(sorry for everythings..)



dan sesiapa nama yg xdisebut..sowi..awak semua ade dlm ati saya..:)
kalau ade perkataan yang aak kasar ke..kurang enak,itu bukan bertujuan untuk point kepada sesiapa.. hanya mau berkongsi kisah yang saya penah lalui..nak meluahkan isi hati..dan yang paling penting..BETAPA SSHNYA MENCARI SESEORANG YG BOLRH DIGELAR KAWAN :).. saya xmau kehilangan mereka...



....SEKIAN....

No comments: