Nuffnang Ads

Monday, August 31, 2009

:) TERJUMPA BENDA INI DI BLOG OWANG (:

1. Bila sorang wanita mengatakan dia sedang bersedih, tetapi dia tidakmenitiskan airmata, itu bermakna dia sedang menangis di dalam hatinya.

2. Bila dia tidak menghiraukan kamu selepas kamu menyakiti hatinya, lebih baik kamu beri dia masa untuk menenangkan hatinya semula sebelum kamu menegur dengan ucapan maaf.

3. Wanita sukar nak cari benda yang dia benci tentang orang yang palingdia sayang (sebab itu ramai wanita yang patah hati bila hubungan ituputus di tengah jalan).

4. Sekiranya sorang wanita jatuh cinta dengan sorang lelaki, lelaki itu akan sentiasa ada di fikirannya walaupun ketika dia sedang keluar dengan lelaki lain.

5. Bila lelaki yang dia suka dan cinta merenung tajam ke dalam matanya, dia akan cair seperti coklat!!

6. Wanita memang sukakan pujian tetapi selalu tidak tau macam mana nak menerima pujian.

7. Jika kamu tidak suka dengan gadis yang sukakan kamu separuh mati, tolak cintanya dengan lembut, jangan berkasar sebab ada satu semangat dalam diriwanita yang kamu tak akan tahu bila dia dah buat keputusan, dia akan lakukan apa saja.

8. Sekiranya sorang gadis mula menjauhkan diri darimu selepas kamutolak cintanya, biarkan dia untuk seketika.Sekiranya kamu masih inginmenganggap dia sorang kawan, cubalah tegur dia perlahan-lahan.

9. Wanita suka meluahkan apa yang mereka rasa. Muzik, puisi, lukisan dantulisan adalah cara termudah mereka meluahkan isi hati mereka.

10. Jangan sesekali beritahu perempuan yang mereka ni lansung tak berguna.

11. Bersikap terlalu serius boleh mematikan mood wanita.

12. Bila pertama kali lelaki yang dicintainya dalam diam memberikanrespon positif, misalnya menghubunginya melalui telefon, si gadis akan bersikap acuh tak acuh seolah-olah tidak berminat, tetapi sebaik saja ganggang diletakkan, dia akan menjerit kesukaan dan tak sampai sepuluh minit, semua rakan-rakannya akan tahu berita tersebut.

13. Sekuntum senyuman memberi seribu erti bagi wanita. Jadi jangan senyum sebarangan.

14. Jika kamu menyukai sorang wanita, cubalah mulakan dengan persahabatan. Kemudian biarkan dia mengenalimu dengan lebih mendalam.

15. Jika sorang wanita memberi seribu satu alasan setiap kali kamu ajakkeluar, tinggalkan dia sebab dia memang tak berminat denganmu.

16. Tetapi jika dalam masa yang sama dia menghubungimu atau menunggu panggilan darimu, teruskan usahamu untuk memikatnya.

17. Jangan sesekali mengagak apa yang dirasakannya. Tanya dia sendiri!!

18. Selepas sorang gadis jatuh cinta,dia akan sering tertanya-tanyakenapalah aku tak jumpa lelaki ini lebih awal.

19. Kalau kamu masih tercari-cari cara yang paling romantik untuk memikat hati sorang gadis, cubalah rajin-rajinkan tangan menyelak buku-buku cinta.

20. Bila setiap kali gambar kelas keluar, benda pertama yang dicarioleh wanita ialah siapa yang berdiri di sebelah buah hatinya, kemudianbarulah dirinya sendiri.

21. Bekas teman lelaki akan sentiasa ada di fikirannya tetapi lelaki yangdicintainya sekarang akan berada di tempat teristimewa iaitu di hatinya!!

22. Satu ucapan ‘Hi’ sahaja sudah cukup menceriakan harinya.

23. Teman baiknya saja yang tahu apa yang sedang dia rasa dan lalui.

24. Wanita paling benci lelaki yang berbaik-baik dengan mereka semata-mata nak tackle kawan mereka yang paling cantik.

25. Cinta bermaksud kesetiaan, ambil berat, jujur dan kebahagiaan tanpa sebarang kompromi.

26. Semua wanita mahukan sorang lelaki yang cintakan mereka sepenuh hati..

27. Senjata wanita adalah airmata!!

28. Wanita suka jika sesekali orang yang disayanginya mengadakan surprise buatnya (hadiah, bunga atau sekadar kad ucapan romantis). Mereka akan rasa terharu dan merasakan bahawa dirinya dicintai setulus hati. Dengan ini dia tak akan ragu-ragu terhadapmu.

29. Wanita mudah jatuh hati pada lelaki yang ambil berat tentang merekadan baik terhadapnya. So, kalau nak memikat wanita pandai-pandailah…

30. Sebenarnya mudah mengambil hati wanita kerana apa yang dia mahuhanyalah perasaan dicintai dan disayangi sepenuh jiwa.

:) RENUNGAN (:

1. Jika berjalan, dari belakang kelihatan seperti tidak memijak tanah. Golongan wanita yang jalannya berginjat, konon wanita ini adalah wanita yang tidak jujur, kalau berbual, mulutnya laser dan menyinggung perasaan orang lain. Wanita yang berjalan seperti ini juga terkenal dengan sikap egonya. Lebih parah, wanita ini biasanya pemboros atau suka membazir wang tanpa berfikir sebelum berbelanja. Padahal, wang yang dimilikinya itu masih banyak kegunaannya. Tapi jangan berkecil hati, kerana wanita seperti ini biasanya menjadi pujaan ramai lelaki.

2. Jika berjalan, sering menoleh ke kanan and kiri. Wanita seperti ini biasanya pandai menyimpan rahsia. Walaupun ramai yang menganggap wanita seperti ini tidak jujur, suka menipu teman sendiri,dan merugikan teman bualnya, namun, ramai lelaki yang berusaha untuk menakluk hatinya. Konon wanita seperti ini senang diatur dan diuruskan.

3. Jika berjalan suka menunduk. Cara berjalan melambangkan wanita seperti ini memiliki sifat yang tertutup. Ia hanya akan berbual dengan orang-orang yang rapat dengannya dan boleh dipercayai untuk menyimpan rahsianya. Wanita seperti ini biasanya sukar untuk ditakluk hatinya. Disamping sikapnya yang dingin, wanita seperti ini tidak peduli dengan kehidupan cinta. Namun, jika ada lelaki yang berjaya menawan hati wanita dengan cara berjalan menunduk ini, dijamin akan mendapat kebahagiaan. Sebab, wanita jenis ini sangat setia, dan dia tidak akan mengkhianati lelaki yang dicintainya.

4. Jika berjalan menatap lurus ke depan. Wanita seperti ini biasanya memiliki pendirian yang teguh, bukan senang hendak menggoncangkan imannya. Jangan sekali-sekali menentang apa yang pernah dikatanya, jika anda tidak mahu mendengar dia berleter panjang lebar. Meski pendiriannya teguh, tapi dia selalu berselisih pendapat. Jangan hairan jika wanita seperti ini hanya mahu berbual dengan orang yang berpengalaman luas.

5. Jika berjalan badan bergerak ke kanan dan kiri. Wanita yang berjalan dengan gaya yang sedemikian tidak ambil kisah dengan masalah yang berlaku. Apa pun masalah yang ada dihadapannya, dia dianggap kecil. Padahal masalah itu sebenarnya memerlukan kebijaksanaan untuk diselesaikan. Kerana sifatnya yang suka ambil mudah ini, banyak persoalan yang akhirnya tidak dapat diselesaikan dan akibatnya merugikan dirinya sendiri.

6. Jika berjalan badan tampak tegak. Wanita ini tegas menentukan sikapnya sendiri. Dia tidak mahu urusan peribadinya dicampur oleh orang lain. Gaya bicaranya serius seperti ingin menunjukkan dia memiliki pendirian teguh. Yang menarik dari wanita ini, dia bertanggungjawap terhadap apa yang pernah dilakukannya. Dia menyenangi lelaki yang berdikari tanpa meninggalkan sifat-sifat romantiknya.

7. Jika berjalan seperti zirafah. Maksudnya, ketika melangkahkan kaki ,badannya ia kelihatan bergerak ke depan dan ke belakang. Wanita jenis ini sangat lemah perasaannya. Dia seorang yang mudah terasa dan mudah tersinggung. Jadi, jika anda berbual dengan wanita seperti ini kenalah menjaga perasaannya agar tidak tersinggung, kerana wanita ini mudah mengalirkan air mata.



:) SAHUR TIME (:

haish!
dr ari jumaat ritu aku xle tdo malam
asik berjaga sampai subuh..
asal?
xle tdo beb
imnosia ke aku?
haha
tah
...................................
lately ayah salu coll kul 5 pg..
bangunkan sahur
eheh
padahal ayah tatau aku xtdo
sebab tu laju jek aku angkat
tu la..ina nak blik xkasik
:(
ha..kan da windu..:D
..........................................
keje2?
akaun?
80%..soklan no 7 yg bermarkah 40 markah tu kami tatau nak wt cane..
hadoi
GP?
apex da msg td
aku coll dia
xle nak wat gan chart tuh
xpe apex..
nanti apex balik kite settlekan ok
:)
.............................................................
OB?
sirius tatau ape yg slide tu nak..
ahaha
lemah sket bab2 organizational behaviour ini
hadoi..
cane dak DECOM blaja dulu
...........................................................................
system?
hadoi
database?
gulp!
..................................................................................
tale2..
tale men2 da..
tapi minggu ni cam nak g shah alam jeh..
hadoi kali ke 700!
:)

:) DUHAI SANG PENCIPTA (:

berikan ketenangan kepadaku..
windu mama ayah
:(





Sunday, August 30, 2009

:) SELAMAT BERBUKA (:

sindrom malas
ahaha
mujur dak2 umah 1 kepala
kami malas masak ari ini
so..
inilah yg jadi sasaran kami 
:)







consider kan..
hari2 masak
nak gak rilex


pesanan untuk nad : balik cepat2 esok taw..
:D

...........................................
domino jom
kul 6.45 p.m tau
meh datang umah meh
:D

Saturday, August 29, 2009

:) HEPI BESDAY DIK! (:

always besides u dik
10x salu disisi kak am
......................................
hepi besday yein :D

:) L E G A - part 1 (:

Group Project?
phew~
80 % siap
start lepas smayang terawih sampai tadi.
mau tdo dulu
pasneh mau sahur sama housemate
apa?
breakfast Mc D..
perghh
:D

Friday, August 28, 2009

:) S U N Y I . S E P I (:

dak 2 owang ini balik
:(



kat umah?
bukak puasa ngan dilla.
kenapa xbalik?
commitment terhadap asgmt * wah.bapak skemanya.*
.tekad.
.malam nih mau wat group project.
esok?
system.mungkin.

...................................................................

masak apa rini?
best!
:)
ingat mau goreng kulat celup tepung tuh
tapi xpe
tunggu nad moo moo balik
.makan skali.
:)


ayam kfc?
nyum2
misi minggu depan?
mau pulang ke kampung
.kalo ayah mama kasik.
:(
tapi da nak balik kan kite neh?
xpe lah
.hati sabar yek.

................................................................


currently mood?
better than last week
:)
ade la Tuhan mau tunjukkan sesuatu.
dan aku yakin pada kata hati
:)

SELAMAT BERBUKA
..................................

Thursday, August 27, 2009

:) MUHASABAH DIRI (:

bila ALLAH cepat makbulkan doamu, maka DIA menyayangimu.. bila ALLAH lambat makbulkan doamu, maka DIA ingin mengujimu.. bila ALLAH tidak makbulkan doamu, maka DIA merancang sesuatu yang lebih baik untukmu.. Oleh itu, sentiasalah berprasangka baik ter...hadap ALLAH dalam apa jua keadaan pun kerana kasih sayang ALLAH itu mendahului kemurkaanNYA.."

:) E N O U G H (:


.mau tdo kejap.
.letih.
.sakit tekak.
.mujur selesema da ok.
.makan ubat selesema.
.bapak mengantuk.
.esok presentation group project.
.questionnaire bi(mujur da siap.mau taip jek).
.akaun yg sucks.
.system yg work in progress tapi tatau mau start cane*parah*.
.database proposal.
.apa lagi keje.
.pening2.
.tadi ade group discussion with apex,nawi and pakli.
.dikedai kuning.
.ingat mau wat kat kedai biru tapi gelap.romantic konon.
:)

.............................................

.banyak mengarut.
.da lalut.
.da pusing2.
.nite.

Wednesday, August 26, 2009

:) H E N I N G (:

telinga tgh dengar lagu
DEAR GOD
aku suke lirik dia
mendalam~
:D

:) M E (:








.scorpio women.


If you play a cold war with her, she will treat you likewise and double it.If you stood her up once, she will stood you up 2-3 times. She is quite fair in justice, so she can accept your apologies as much as she can pretend to accept things for now and wait for a pay back
revenge in the future. If you are nice to hear, she will double that to you as
well. A real fair woman.

............................................

and oh

A simple woman who always show what kind of a moods
she is in. You can tell right way if she up set, or if she is flirting
with you. She displays herself with her act much more than trying to say
it for it's in her character.

(da banyak kali tulis da aku rase)

...........................................

so . dont have a mess with me .
aku paling xsuka gaduh2
benci membenci apatah lagi
tapi sekali aku benci
.meluat.
.x percaya.
.geli.
.sakit ati.
......................................


jangan salahkan aku kalau anda2 xkenal aku
sama seperti pertama kali anda2 kenal aku
lain watak ke?
xkesah la pape anda2 nak describekan aku
yang penting
aku xnak cari pasal
tau
aku pun manusia biasa
xlari dr wat salah silap
sakitkan ati
aku akui
cuba untuk ubah diri

..............................

saya seorang yg simple
baik anda2 layan saya
baiklah saya
sebaliknya?
saya akan act macam anda2 act dekat saya
adilkan?
:D

.............................

mau sambung tdo
walhal hari inih bapak banyaknya saya tdo
dun care
:)

:) BACA LA..MMG SEBAK BILA BACA INI (:

Sebak rasanya bila membaca kisah sedih di bawah. Sama-sama kita muhasabah diri dan perbaiki sikap dan layanan kita selama ini kepada ahli keluarga.


KALAU TAK SUKA PULANGKAN


Kereta dihentikan betul-betul di hadapan rumah. Pintu pagar automatiknya terbuka. Perlahan kereta dihalakan ke dalam garaj. "Horey! Papa balik!" Kelihatan anak-anaknya berlari mengiringi keretanya.

"Tepi! Bahaya tau tak?" Jeritnya.

Anak-anak termanggu. Cahaya kegembiraan di wajah mereka pudar.

"Aimin bawa adik ke belakang." Arahnya pada anak yang sulong.

Pulangnya petang itu disambut dingin oleh anak-anak. Isterinya turut terdiam bila mendengar anak-anak mengadu tentang papa mereka.

"Papa penat. Aimin bawa adik mandi dulu. Mama siapkan minum petang. Lepas minum papa mesti nak main bola dengan kita," pujuk Laila.

Dia yang mendengar di ruang tamu hanya mendengus. Seketika kemudian terdengar hilai tawa anak-anaknya di bilik mandi. Dia bangun.

"Hah! Main air. Bil bulan ini papa kena bayar dekat seratus. Cepat! Tutup paip tu! Buka shower!" Sergahnya. Suara yang bergema mematikan tawa anak-anaknya. "Asal saya balik rumah mesti bersepah. Kain baju berselerak. Apa awak makan tidur aje ke duduk rumah?" sambungnya kembali bila isterinya terpacul di belakang pintu.

"Anak-anak pa. Diorang yang main tu. Takpe nanti mama kemas. Papa minum ye. Mama dah siapkan kat taman." Balas isterinya lembut.

"Fail saya kat depan tu mana?"

"Mama letak dalam bilik. Takut budak-budak alihkan."

"Boleh tak awak jangan usik barang-barang saya? Susah tau tak? Fail tu patutnya saya bawa meeting tengahari tadi." Rungutnya sekalipun di hati kecil mengakui kebenaran kata-kata isterinya itu.

Suasana sepi kembali. Dia menarik nafas berat. Terasa begitu jauh berbeza. Dia tercari-cari riuh suara anak-anak dan wajah isterinya. "Laila" Keluhnya Akhirnya dia terlena di sofa.

----------------------------------------------------------------------------
"Saya nak ke out station minggu depan."

"Lama?" Soal Laila.

"Dalam seminggu."

"Cuti sekolah pun lama. Mama ikut boleh?"

"Budak-budak? "

"Ikut jugalah."

"Dah! Takde! Takde! Susah nanti. Macam-macam diorang buat kat sana . Tengok masa kat Legacy dulu tu&"

"Masa tu Amirul kecik lagi." Balas Laila. Wajahnya sayu. Dia masih berusaha memujuk biarpun dia tahu suaminya tak mungkin berganjak dari keputusan yang dibuat. Tak mungkin peristiwa Amirul terpecahkan pinggan di hotel dulu berulang. Anak itu masih kecil benar sewaktu ia berlaku. Lagipun apa sangatlah harganya pinggan itu malahan pihak hotel pun tak minta ganti rugi. " Bolehlah Pa ! Lama sangat kita tak ke mana-mana." "Nak jalan sangat Sabtu ni saya hantar awak balik kampung," Muktamad! Demikianlah seperti kata-katanya. Anak-anak dan isterinya dihantar ke kampung. Laila tak merungut apa-apa meskipun dia tahu isterinya berkecil hati. Anak-anak terlompat riang sebaik kereta berhenti di pengkarangan rumah nenek mereka. Tak sampai setengah jam dia telah bergegas semula untuk pulang. Bapa mertuanya membekalkan sebuah kitab lama.

"Cuba-cubalah baca. Kitab tu pun abah ambil dari masjid. Dari mereka bakar abah ambik bagi kamu!"

"Manalah saya ada masa.." "Takpe..pegang dulu. Kalau tak suka pulangkan balik!" Dia tersentak dari khayalannya. "Kalau tak suka pulangkan balik!" Kata-kata itu bergema di fikirannya. Dia rasa tersindir. Tahukah bapa mertuanya masalah yang melanda rumahtangganya itu? Bukan..bukan tak suka malah dia tetap sayang sekalipun Laila bukan pilihannya. Dunia akhirat Laila adalah isterinya. Cuma..

"Mizi, makan!" Panggil ibunya yang datang menemaninya sejak seminggu lalu. "Jangan ikutkan hati. Yang sudah tu sudahlah."

----------------------------------------------------------------------------------
"Papa! Makan!" Jerit Aiman ,anak keduanya sambil tersengih-sengih mendapatkan dirinya. "Tak boleh panggil papa elok-elok. Ingat papa ni pekak ke?"

Aiman menggaru kepalanya yang tak gatal. Pelik! Kenapa papanya tiba-tiba saja marah. Dia berpatah semula ke dapur.

"Awak masak apa?"

"Mama masak sup tulang dengan sambal udang!" jawab Amirul memotong sebelum sempat mamanya membuka mulut.

"Takde benda lain ke awak boleh masak? Dah saya tak nak makan. Hilang selera!"

"Papa nak ke mana?" Soal isterinya perlahan.

"Keluar!"

"Mama dah masak Pa!"

"Awak saja makan!"

"Takpe Aiman boleh habiskan. Cepatlah ma!"

Laila tahu Aiman hanya memujuk. Anak keduanya itu sudah pandai mengambil hatinya. Aimin tersandar di kerusi makan. Sekadar memerhati langkah papanya keluar dari ruang makan. "Kenapa sekarang ni papa selalu marah-marah ma?" Soal Aimin sambil menarik pinggannya yang telah berisi nasi. "Papa banyak kerja agaknya. Dah! Makan." "Abang tak suka tengok papa marah-marah. ." "Adik pun sama. Bila papa marah muka dia macam gorilla kan ?"

Kata-kata Aiman disambut tawa oleh abang-abangnya yang lain. Laila menjeling. Di hati kecilnya turut terguris Besar sangatkah dosanya hingga menjamah nasi pun tidak. Kalau ada pun salahnya, apa?

Syamizi menjengah ke ruang dapur. Kosong.

"Laila.." serunya

"Sudahlah tu Mizi! Jangan diingat-ingat. Kerja Tuhan ni tak dapat kita tolak-tolak. Bawak-bawaklah beristighfar. Kalau terus macam ni sakit kau nanti." Kata ibunya yang muncul tiba-tiba.

"Sunyi pulak rumah ni mak,"

"Lama-lama kau biasalah."

Airmatanya menitis laju. "Kalau tak suka pulangkan!" Dia rasa terhukum. Hampir segenap saat kata-kata itu bergema di sekitarnya. Dia rasa terluka. Kehilangan yang amat sangat.


----------------------------------------------------------------------------------
"Papa beli apa untuk Aiman?" Soal Aiman sebaik dia pulang dari outstationnya.

"Beli apa pulak? Barang permainan kan bersepah dalam bilik belakang tu."

"Tak ada lah?"

"Ingat papa ni cop duit?"

Aiman termangu. Dia berlalu mencari mamanya di dapur. Seketika kemudian rumah kembali riuh dengan telatah anak-anak lelakinya yang bertiga itu mengiringi mama mereka yang sedang menatang dulang berisi hidangan minum petang.

Wajah Laila direnungnya. Ada kelainan pada raut itu. Riaknya tenang tapi ada sesuatu yang sukar ditafsirkannya. "Awak tak sihat ke?"

Laila tersenyum. Tangannya pantas menuang air ke cawan.

"Papa, tak lama lagi abang dapat adik lagi." Aimin mencelah di antara perbualan kedua ibu bapanya.

Shamizi tersenyum. Jemari isterinya digenggam erat. Tiba-tiba cawan berisi kopi yang masih panas terjatuh dan pecah di lantai. Aiman tercegat.

"Tengok! Ada saja yang kamu buat. Cuba duduk baik-baik. Kalau air tu tak tumpah tak sah!" Tempiknya membuatkan anak itu tertunduk ketakutan. Baju mamanya dipegang kejap.

Lengan Aiman dipegangnya kuat hingga anak kecil itu mula menangis. Pantas saja akhbar di tangannya hinggap ke kepala anaknya itu. Laila cuba menghalang tapi dia pantas dulu menolak isterinya ke tepi. Aiman di pukul lagi. Amirul menangis. Aimin mendapatkan mamanya.

"Perangai macam beruk! Tak pernah buat orang senang!"

Laila bangun dari jatuhnya dan menarik lembut Aiman ke dalam pelukkannya. Airmata mereka bersatu. Pilu sungguh hatinya melihat kekasaran suaminya terhadap anak-anak.

"Cukuplah pa. Papa dah hukum pun dia tapi janganlah sebut yang bukan-bukan. " Ujar Laila perlahan

"Macamana awak didik budak-budak sampai macam ni teruk perangainya? Tengok anak orang lain ada macam ni? Anak kak Long tu tak pulak macam ni. Panjat sana , kecah barang. Gila apa?" Omelnya kembali.

Shamizi meraut wajah. Bukan kepalang salahnya pada Aiman. Padanya anak itu tak pernah dapat memuaskan hatinya. Ada saja salah Aiman di matanya. Ada saja yang kurang di hatinya terhadap anak-anak dan isteri. Tak cukup dengan perbuatan malah dia begitu mudah melemparkan kata-kata yang bukan-bukan terhadap mereka.

-----------------------------------------------------------------------------------
"Tak boleh ke kamu semua senyap? Dalam sehari ni boleh tak diam? Rimas betul duduk dalam rumah ni." Laila menyuruh anak-anaknya bermain di halaman belakang rumah. Memberi sedikit ruang buat suaminya menonton dengan tenang. Malangnya tak lama kemudian kedengaran bunyi tingkap kaca pecah. "Celaka betul!" Sumpahnya sambil menghempaskan akhbar ke meja. "Abang!"
"Baik awak tengok anak-anak awak tu sebelum saya hambat dengan rotan! Perangai satu-satu macam tak siuman!" Getusnya kasar.
Akhirnya tingkap yang pecah kembali diganti. Cerita sumpah seranahnya petang itu hilang begitu saja. Laila berubah. Sikapnya yang pendiam menjadi semakin pendiam. Anak-anak juga sedikit menjauh. Tak ada lagi cerita Amirul di tadika. Tak ada lagi kisah Aimin yang cemerlang di dalam sukan sekolahnya. Aiman juga tak lagi mahu memanggilnya makan.

Shamizi terasa puas hati. Barangkali itu saja caranya untuk memberi sedikit pengajaran pada anak-anak.

"Pak Ngah, Eddie nak balik!" Shamizi terpana. Dia mengangguk. "Kak Long balik dulu Mizi. Sudahlah! Kamu muda lagi. Cari pengganti." Alangkah mudahnya. Kalaulah dia boleh bertemu lagi yang serupa seperti Laila. Laila tak ada yang kurang Cuma dia yang tak pernah puas hati. Laila tak pernah merungut. Laila tak pernah membantah. Sepanjang usia perkahwinan mereka Laila tak pernah meminta lebih dari apa yang dia beri. Laila cuma dapat gred B walaupun dia teramat layak untuk mendapat gred yang lebih baik dari A. "Laila"

----------------------------------------------------------------------------------------------------
"Papa nak ke mana hensem-hensem gini?" Dia tersenyum sambil menjeling ke cermin meninjau bayang isterinya yang kian sarat. "Wangi-wangi lagi. Dating ye?"

"Saya ada makan malam di rumah bos besar. Dia buat makan-makan untuk staff." Ujarnya masih leka membetulkan kolar kemeja batiknya.

"Ikut boleh?"

"Dia tak ajak family. Staff only!" Terangnya sedangkan difikirannya terfikir lain. Kali ni dia akan pergi ke jamuan tu dengan Helmi. Helmi akan turut menumpangkan Maria dan Harlina. Staff yang masih muda dan bujang. "Dalam setahun papa selalu ke jamuan office tapi tak pernah pun bawak kami."

"Leceh kalau ada budak-budak. Bukan tau duduk diam Lari sana sini, panjat itu ini. "

"Papa pesanlah.."

"Nantilah besar sikit." Dalihnya.

"Kalau tunggu besar takut takde peluang. Nanti diorang tu dah tak nak ikut pergi mana pun."

"Lagi senang. Saya kalau lasak-lasak ni buat hati panas je,"

Laila terdiam. "Namanya budak-budak. Anak-anak papa tu lelaki."

"Saya pergi kejap je. Lepas tu terus balik." "Mama tanya sikit boleh?" Dia mengangguk "Bos tak pelawa atau papa malu nak bawa mama dan anak-anak?"

Mereka dia tinggalkan di rumah. Di jamuan tu ramai staff yang membawa keluarga mereka bersama. Pada Shamizi dia mahukan keselesaan sedangkan hakikatnya anak-anak staff yang lain lebih lasak dan nakal. Semeja hidangan untuk anak-anak staff berderai bila ada yang bermain tarik-tarik alas kainnya.

"Never mind. Budak-budak memang macam tu. Kalau tak lasak tak cerdik," ujar Mr. Kwai, tuan rumah.

Shamizi sedikit mengakui kebenaran kata-kata itu. Anak-anaknya pun nakal tapi amat membanggakan dalam pelajaran. Namun dia rasa serba tak kena bila bersama mereka. Bimbang ada yang menyata yang bukan-bukan tentang anak-anaknya yang lasak apatah lagi tentang isterinya Laila. Bimbang dimalukan dengan perangai anak-anaknya. Bimbang jika dikatakan Laila tidak sepadan dengan dirinya. Dia lulusan luar negara sedang Laila cuma perempuan kampung. Tak pandai bergaya seperti staff wanita yang lain. Betullah jangkaan Laila, dia malu untuk memperkenalkan isteri dan anak-anaknya pada rakan-rakan.

"Kalau tak suka pulangkan!" Kata-kata itu semakin keras di fikirannya. Pagi itu anak-anak sekali lagi dimaki sebelum ke sekolah. Semata-mata bila Aimin dan Aiman bergelut berebutkan tempat duduk di meja makan menyebabkan air cuci tangan tumpah ke meja. Berangnya tiba-tiba menguasai diri. Kepala kedua-duanya di lagakan sedangkan perebutan itu tidak pula disusuli dengan perkelahian. "Kamu semua ni..kalau macam ni daripada ada elok tak ada. Menyusahkan! " Laila merenungnya dalam.. Matanya berkaca dan anak-anak ke sekolah tanpa menyalaminya seperti selalu. Laila juga tidak berkata apa-apa sebelum menghidupkan enjin untuk menghantar anak-anak ke sekolah. Shamizi dapat melihat Laila mengesat airmatanya. Dia terus menghadapi sarapannya. Sejenak dia terpandang hidangan untuk anak-anak yang tak bersentuh. Susu masih penuh di cawan. Roti telur yang menjadi kesukaan anak-anak juga tidak dijamah. Bekal di dalam bekas tidak diambil. Pelik! Selama ini Laila tak pernah lupa.. "Kalau tak suka pulangkan,"

Kali ini dia benar-benar menangis. Laila dan anak-anak terus tak pulang selepas pagi itu. Hari-harinya tak lagi diganggu dengan gelagat anak-anak. Rumah terus sunyi dan sepi. Tetap dia tak dapat tidur dengan lena. Di halaman belakang hanya ada kenangan. Kelibat anak-anaknya bergumpal dan berlari mengejar bola tak lagi kelihatan. Riuh anak-anak bila mandi di bilik air juga tidak lagi kedengaran. Dia mula dihambat rindu. Hanya ada kesunyian di mana-mana. Hanya tinggal bola yang terselit di rumpun bunga.

Selaut rindu mula menghambat pantai hatinya. Laila.

Benarlah, kita hanya tahu harganya bila kita kehilangannya.

Laila terus tak pulang sekalipun dia berjanji untuk berubah. Laila pergi membawa anak-anaknya pagi itu bila kereta mereka dirempuh sebuah kereta lain yang dipandu laju. Laila pergi tanpa meninggalkan satu pun untuknya. Laila pergi membawa Aimin, Aiman, Amirul dan zuriat yang bakal dilahirkan dua bulan lagi..

Dia menangis semahu-mahunya bila menatap wajah lesi anak-anak dan isterinya. Dia meraung memeluk tubuh Laila yang berlumuran darah. Hakikatnya Laila adalah kitab lama itu, lapuk bagaimana pun dipandangan harganya tak terbanding, dan kerana keengganannya Laila dipulangkan.......

:) P U D U (:

ahah
ye
gila gamba
itu aku
so what?
:D



teman adik2 gue g beli tiket balik merdeka
aku?
xpat nak wat decision lagi
tapi mengenangkan asgmt yg da macam bukit tuh
cam xde g memana gni





kami da mau pulang.da lewat.juadah berbuka pon xmasak lagi.hadoi.rushing.tapi seronok :)



.sengal.ahaha :)





.time ini sambil tunggu traffic light tuka warna ijau.sempat lagi.ahahah.captured by wani chomel.



rini keluar tanpa make up
malas mau make over
tak pakai lense
pakai baju agak seksi
tapi xpe
cardigan ade
ahah
xnampak pon
cover2 la


ehem : esok macam nak masak asparagus ngan kulat celup tepung
erk
bestnya kalo dok umah
seme bahan ade
:(

Tuesday, August 25, 2009

:) L E G A (:

akaun?
alhamdulillah
senang jugak
tapi ade jugak aku salah..
macamana ntah ayat drop aku le salah tulis jadi broke
bodo gile ase
hahha


kelas rini?
owhkeyh2 saja
cuma wisau banyak gile keje xsiap..
huih
nak men2 lagi nih
hadoi saya
..............

rini ingat mau ponteng itu punya kelas system
xpat2
sebab minggu lepas da ponteng..
ahah
kantoi

..................

mujur coll apex
ingatkan kelas kul 1 oh
rupa2nya kelas kul 12.10
bulan puasa kan
dianjakkan lagi jadual
eheh
time aku coll aku kat luar kolej sebenarnya
da rancang mau pulang
mau wat taik mata..
ahaha

......................

mujur xbalik gak
kalo x
aku xg da kelas tuh
singgah kat pejabat apartment aku
nak amek access card
lepas nih mau keluar dating malam2 pon da bole
eh..
tak2
ahaha..
security skang da makin ketat
tapi bagus jugak system tuh...



*tgh tunggu access card.bapak lama.boring.da la kelas da nak start da.hadoi.tai xpe.tetap tunggu.ehehee :)



petang inih g pudu jap
wanie nak beli tiket balik merdeka
aku?
uhuk
xbalik kowt
*sedihnya*


........................................

:) S T R E S S (:




tekanan makin terasa
final exam sebenarnya
di campur aduk dengan masalah lain
moody lately
tapi masih boleh ketawa
cuma wat masa sekarang
aku mau sendirian sebenanya
pentingkan diri sendiri?
agak jugak
ade yg terasa?
10 jari ku mohon maaf
kalo ade yg aku terhutang budi
aku mintak maaf banyak2 kalo aku punya raection inih buat anda terasa
rindu?
cuba mengawalnya
sebab aku rasa aku rindu kat individu yg salah
tak tahu kenapa aku asa gtu
pengalaman membantuku
:)
siyes
bersama anda saya rasa bahagia
tapi saya tanak saya bahagia di atas tangisan orang lain
itu bukan prinsip saya

........


enough
sekarang saya mau pk pasal final
dengan asgmt yg bapak berlambaknya
dengan ade rasa malasnya ini
esok test akaun
study tapi satu benda pon tamo nak masuk
hadoi
tulun


..................


cuti merdeka?
tah
mau pulang ke tamo
tgk lah
xg umah makcik2
aku g shah alam

KUANTAN?
gulp
tamo sebenarnya jejak ke sana lagi
kuat?
aku cukup kuat sebenarnya nak tgk tempat2 itu
da xde pape da
history?
indah sebenarnya bersama dia
cuma da tertulis di loh mahfuz kami xkan bersama
sebab mungkin aku akan dapat org yg lebih baik dr dia
someday..who know?
dia pon
jaga orang tersayang baik2
jangan curang lagi
sian dia


...............


mau sahur di mc d tc
best
suasana sebenarnya yg best
nak bersama teman2 baik
yg bole kembalikan memori2 kami bersama
ye..mengaku
still rindukan kuantan
bazar ramadhan?
gulp
xtahan
setiap minggu
dr jumaat
sabtu
ahad
confirm
pegi :)


............

dah2
tamo ngarut da
seahun lagi blaja
tamo ade sangkut
*ngeri weh*
aku mau cepat2 abis
mau kawen
:D

.................

Monday, August 24, 2009

:) CHELSEA (:





test blackie tadi
g sahur ngan housemate
saje je
aku pun br bangun dr tdo time dorang ajak pekena char kue tiaw
sebenanya masih kenyang lagi penangan bukak pose tadi
kami masak ok
aku jadi gian nak masak lak sebab 2 hari di damansara ngan sehari bukak pose di sungai buloh kami masak..
konon
hahha..
ok..engaku selama ini beli sahaja dikedai
alasan?
malas
:D


sampai sana
da pelik asal ramai gile orang
upe2nya ade bola
aku plak lupe ari nih ade chelsea..
hah
mujur aku mau ikot dowang makan
:)

makan dengan berselera
walaupon aku kenyang tahap bumblebee da*erk.releven ke?* :)

..................

mau tdo..
kalo tau tadi ade liverpool
sanggup aku tunggu
walopon disana penuh dengan asap syisya
sial
tersesak napas aku
hahha


Sunday, August 23, 2009

:) LASTLY..TENGKIU MAMA AYAH (:




sekian..
:)

tadi balik dr damansara awal sket..dalam 7.30pg
malas tunggu imi ngan abang g beli barang hantaran
mau rehat dirumah

imi ngan abang fetched aku dalam kul 4
anta g bandar tasik selatan
mereka pulang kb arinih
flight kul 6.30


g tesco ampang
ari ni kami mau masak
dilla ngan wanie dok umah
aku ngan nad tukang beli barang
tesco?
bapak ramainya orang
hmm
hati masih xtenang
gelisah sebenarnya
biarlah..abaikan

imi nasihat sumting kat aku
aku terima
insya Allah..it would not be happen again lepas nih


pagi tadi time aku ttdo dalam kul 12 lebih
wanie sampaikan salam dr seseorang
da 2 tahun kan kami langsung xtau khabar berita antara satu sama lain
xpe la..
itu yang dia mau

sebulan puasa?
kami suda beli barang basah
stok sebulan puasa punya

*rindu masakan mama*
xpela
:)
pengorbanan kan

pagi tadi di damansara kami masak sup daging
huih!makan ngan sambal belacan..
walhal banyak jek juadah yg len
aku bedal itu jek

k
mau bukak puasa
.......


Saturday, August 22, 2009

:) BUAT AKU TERSENYUM(:

ade kan lagu ini
dr sheila on 7
aku suka
lagi aku suka
ANUGERAH TERINDAH YANG PERNAH KUMILIKI

:)

tingat lak time aku g karaoke jamban ngan nad kat kuantan
aku suka sangat nyanyi lagu ini
sampai nad pon suke..
amat mendalam kan lirik nad..
:)


di damansara
semalam bertolak
sampai damansara aku bz amat
sikecil dd tamo berenggang ngan aku
heh
cam perancangan mau bukak tadika itu cam menjadik jek
mama yg beria aku bukak
insya Allah
tgk tahun depan
lepas abes blaja
*photoghraphy?akan ku ushakan jugak*
:D

sampai damansara
terus g giant damansara
mau beli barang2 basah nak wat sahur
che la da bawak daging dr kb
*wow*

balik jek dr giant
aku terus pengsan
letih weh
da la sepetang shopping bagai nak gila
terus g damansara
semalam xtexting..xcoll pon
xlarat


petang ini berbuka di sungai buloh
yeay
hannah ade
hikmah kan
hatiku suram sehari
tapi Tuhan gantikan kegembiraan ngan benda2 yg aku sayang
yg bole wat hati aku gembira balik

nak2 kakak aku ade
10x
semangat yg nak ilang tuh atang balik
sedih weh
esok dia da balik
inilah pengorbanan aku
yg aku kena wat

jom~
bukak puasa di sungai buloh
makcik aku mmg masak best!
:*

Friday, August 21, 2009

:) H U I H (:


gara2 tdo kul 5..
mata lebam
xpat jugak wat study case akaun
sakit ati ade..
sedih pon ade
cane nak wat final nih


sebab itulah ati aku suram
hal len?
malas nak cara
aku tdo lepas subuh
bangun kul 8lbh
nak g kelas nih

huih
kena marah sepam dua kat madam
da la dr semalam aku xde mood
lagi rini xde mood
last2 aku ikut nad ngan dilla g masjid jamek
singgah low yatt jap..ade hal
g times square semayang
tgk2 aku xsedar bila ntah aku g shopping bagai orang gila


gila ah
lepas nih tamo ah shopping time ati suram
abeh duit aku
huih
jalan2 lagi
kami balik



bila pikir2 balik kenapa hati aku suram
bersyukur sebenarnya
idop xsemestinya hepi selalu kan
ade la tu
mayb aku ade wat sakit ati orang ke
walhal hati aku xpenah terdetik sikit pon nak sakikan ati
sangat2 sowi
Tuhan tepuk sket bahu aku..
xkasi aku terleka..
:(
xkasi aku lupa
xkasi aku terlalu gembira

...............

huih
kena gembira balik nih
hik
:)

ahah..malam nih ingat mau terawih di masjid
xpe
kami terawih dirumah
kena lantik jadi imam nih..
sapa mau?
:)

:) SERIOUS..I HATE THAT! (:

tahu x apa maksud tak tahu nak cakap apa?
asyik pk benda yg lampau..
come on..
move on..
plz
saya terlalu muak dengan masa silam
sebab saya da berusaha utk tutup kisah 2..
xperlu kenang2..
wat pengajaran xpe..
hati2..
jangan wat salah cam tu lagi
sebab masa silam itu sejarah..
sejarah mmg perlu dikenang
tapi jangan sampai sejarah itu buat seseorang terasa,
sejarah itu lebih penting daripada hari ini dan masa depan ..
tengok depan..
jangan tgk belakang
mau tgk belakang lagi?
boleh
stick with ure history
jangan pk yg depan
diri sendiri yg kena tolong diri sendiri..
orang lain hanya dapat bantu

*hati : hanya saya sahaja yg tahu apa yg saya rasa*
puas hati?
ye..saya puas hati sekarang..
lega?
separuh lega..
sakit hati?
x..saya sedih
sebab saya tanak masa gembira yg saya kumpul selama nih
jadi sia2..
so plz..
i beg u..
understand dis
............



Tears stream down your face
When you lose something you cannot replace
Tears stream down your face
And I...

Tears stream down on your face
I promise you I will learn from the mistakes
Tears stream down your face
And I...



Thursday, August 20, 2009

:) P U L A N G (:


ahahaha...mesti nad ngan wanie xcaya tgk gamba inih..yeah..i was wear dis kind of pink kurung..with pink selendang..hah!aku pon xsangka aku sanggup pakai oh! sori ye..my mother paksa pakai..xkan time majlis merisik kakak saya,saya pakai baju itam*haha..tau2..ini semua alasan*
haha
:D



balik kelas..
ahah..
xde pape nak tulis..


p/s : tgh dgr lagu i wanna - all american reject..
ptg nih bukak puasa ngan lauk ikan keli
(beshnya!!!!!!)
sama air coke
huih



:) K E L A S (:

huih..
malesnya mau pigi ini kelas..
sebab ade sedikit kejelesan orang balik itu rumah..
balik la sini cepat
:(

:) B F F ! (:

20 hb august 2009
1116 am
thursday




Tears stream down your face
When you lose something you cannot replace

and i dont wanna lose them ! siyes~




mrs neni yg sentiasa disisi~


mrs subella yg tercayang~



mereka yg suke menyakat~
:)
i love them so much -wanie & nad moo moo -


dilla strong~ :)



wanie chenta~ siyes! xdapat balas jasa2 anda time kite bersama dulu..
d best memories !


ezyan farhana
- latest sista-




our brother :)


-saya xpenah lupakan kenangan kite..walaupon x serapat dulu kan-
i`m sorry



kawan2 len?
anda semua dalam ingatan saya..

(^_^)

:) hope she`s fine (:

20 hb august 2009
0117 a.m
khamis




ezyan farhana..
get well soon eit..windu xjumpa 2 hari..
:(


rini kelas agak kelam kabut..kelas akaun jek..ntah tetiba cancel..huih..agak merdeka bagi owang yg xpresent agik*mujur kami da present*haha

dapat result utk term 1
alhamdulillah..
semua dapat upper 2nd class..
janji 60% keatas kan..

coll mama+ayah..
insya Allah..
akan wat terbaik utk sem ini..
faiti!

-cepat2 sembuh eit ezy sayang-

:)

Friday, August 14, 2009

:) fix you (:


14hb august 2009
1240 p.m
friday




video




When you try your best, but you don't succeed
When you get what you want, but not what you need
When you feel so tired, but you can't sleep
Stuck in reverse
When the tears come streaming down your face
When you lose something you can't replace
When you love someone, but it goes to waste
Could it be worse?


Lights will guide you home
And ignite your bones
And I will try to fix you

High up above or down below
When you're too in love to let it go
If you never try you'll never know
Just what you're worth

Lights will guide you home
And ignite your bones
And I will try to fix you

Tears stream down your face
When you lose something you cannot replace
Tears stream down your face
And I...

Tears stream down on your face
I promise you I will learn from the mistakes
Tears stream down your face
And I...

Lights will guide you home
And ignite your bones
And I will try to fix you



Wednesday, August 12, 2009


12 august 2009
0539 pm
wednesday

TAGGED

(^_^)V


______________________________________________________________

Whats your name?
~miss billy joe armstrong..yeah :)

When is your birthday?
~ 7eleven

How do you feel right now
~ ngantuk sebab makan pil kuda..eh..panadol..tdo jom

What did you do on your birthday last year?
~ 2008.. ehem..baru abes paktikal time ituh..hahha..betapa teruja sebab ingat lepas abes blaja mau keleja..tapi still ade seru sambung blaja kan..so,pelajar lagi la aku..tapi sirius..2008 tahun bahagia aku..nak2 aku da jauh dr kuatan..ceit..malas tgk tempat2 ituu!

What about this year?

~ gonna celebrate with exam..adeh..tiap sem di kuatan pon gtu jugak..heh

How do you relax?
~ ketawa :)

Whats your favorite book?
~ a stranger in the mirror - sidney sheldon

Who was the last person to text you?
- from PELANGI : tanya aku balik umah ngan apa sebab ujan

What about call you?
~ hanya miscol : xdengar sebab aku baru sampai umah..terus mandi sebab nak elak dr sakit kapla

Who was your last ex?
~si arwah yg xperlu dingati dan dikenang..isk..xbek aku panggil dia arwah..dia elok2 idop agik :D

Have you ever been drunk?
~nauzubillah..

What did you wear last halloween?
~baju tdo kelawar..oyeah..:)..mana sambut lah!

When did you last cry?
~ 2 years ago..1 week before i mintak nak broke up with him..mana bole lupa shial..

Are your parents still together?
~alhamdulillah yes.

Who did you last argue with?
~ with house mate..hahha..kami salu camni..eratkan silaturrahm katakan :)

What time did you go to bed last night?
~ 2++ ..

Who is your best friend?
~ neni and subella

Do you bite your nails?
~ ketidaksukaan menggigit kuku ok

What about toe nails?
~ hahha..kekotoran lah..bod**

What are your hobbies?
~tido :)

Have you ever watched the sun set?
~ yeah! tapi aku mau tgk sun rise kat teluk chempedak jugak :(

Where did last vacation to?
~mecca

Whats your hair color?

~ dark brown.. kawan2 cakap ok..sebab aku perasan rambut aku gothic(itam lah)

What are you wearing?
~ red boxer + blue shirt

Do you wear makeup?
~ now? nope

Do you get fever?
~ always weh..sebab itu aku bawak diri ke seremban minggu lepas..

What music are you into?
~ sebenarnya aku lebih suke ala2 avenged sevenfold tuh..tapi layan jek seme..fire house pon bole..hahha..eh..green day mmg xle tinggal ah (lupa lak kat billie joe) hik

Have you ever been out with your best friend’s ex?
~ kawan2 dia xpenah bersalah (konon) :D

Ever sneak out of your house?
~ noooh

What did you do today?
~ tido.kelas.main hujan.makan.texting.on d phone.blog.facebook.tdo balik :D

What are you doing tomorrow?
~ still d same..hahha..xde la..g kelas

Whats the last thing you ate?
~ nasi ikan keli..best

Are you a forgiving person?
~ always forgiving..still try to forget ok..tamo dendam2..tapi tamo jumpa2 sampai kiamat!

Are you mad at anyone right now?
~ nope :)

Are you talking to anyone now..?
~nope

Ever had a garage sale?
~ nope..eh..ade..salu g bundle kat belakang megamall kuantan..sanggup keluar pagi2 buta ari ahad semata2 mau dapat baju yg chomel2..hah..kenangan lagik!

What is/was your school like?
~sekolah lama kuh

Describe your best friend?
~ mereka baik!

Do you like your partner’s family?
~ oyeh

When did you last smile and why?
~ tadi : bila baca msg :)

Have you ever cheated in a test?
~hahha..sentiasa (rahsia tuh)

Are you scared of falling in love?
~ yeah..tidak dapat dinafikan..tapi nak lawan skang..hahha

Have you ever felt replaced?
~ahaha.. mebbe. probably. possibly ;P

Do you trust your friends?
~ certain peeps

Do you like coffee?
~ more into tea

Have you had kids?
~not yet beb

If not, do you want them?
~sure.. with my soulmate.of course :)

Are you brainy
~ biasa2 :D

What was the last film you watched?
~ setem..setiap saat ketawa xberenti.ceh.jumaat ini G.I Joe with housemate..xsabar mau tgk itu channing tattum..pewit! :)

What's the time?
~ 5.36 p.m.tuggu abes jawab soklan yg panjang gi bab nih..mau tdo :)

How old are you going to be in 7 months?
~ malas mau kira..ahah

Was yesterday better then today?
~ no! today is better than yesterday :)

When did you last see your mum?
~ ade dalam 1 bulan lepas ( i miss u mama) :[

Your dad?
~ jawapan sama diatas ( i miss u ayah) :[

Your boyfriend/girlfriend?
~ terbaekk! :)

Do you smile often?
~i do.

Do you collect anything?
~ barang2 rasta.xbole tinggalkan lagi.aku sukakan combination warna2 itu.sowi

Can you remember your dreams?
~sometimes.

Do they come true?
~i think some of em. felt like somekind of deja-vu when it happened.

Who would you kill right now if you could?
~ malas oh mau bnuh2 owang..wat bodo suda

Where were you 4 hours ago?
~dikelas yg bapak sejuk.ditambah bunyi kilat yg mmg paling aku takut kalo dengar..isk

What song describes your life right now?


Source: www.youtube.com
Whats your biggest regret?
~ knew him in my life.

Do you have any scars?
~ acne scar!

What from?
~ datang dr acne..hoh

What pets do you have?
~cat.name mike(dulu gi bab suke kat mike shinoda..haha)

Where do you get your music from?
~download, friends, sibs, etc.

Your most recent lie
~ dunno

A lie you tell yourself
~ terima kecurangan dia dengan senyuman*bodoh*

You are embarrassed when you
~ terasa buat benda2 bodoh

The memory that still makes you laugh
~ kenangan2 terindah yg penah berlaku..banyak oh

How you picture the end of the world
~cant imagine how bad it is. omaigod.takut. *ngeri*
Loading...